Trofeejaht: kas üks sarimõrva vorme?

Robert Hansen oli trofeekütt, kellele meeldis jahtida nii loomi kui ka inimesi.

Lõviekspert ja looduskaitsja Gareth Patterson võtab teema sihikule.

Minu jaoks – ja paljude nende inimeste jaoks, kes minuga ühendust võtavad, et oma toetust pakkuda – ei erine eneserahuldamise eesmärgil süütute loomade tapmine eneserahuldamise eesmärgil süütute inimeste tapmisest. Siit järeldub, et trofeejahti – metsloomade korduvat tapmist – tuleks kindlasti näha sarimõrvana. Ja samas moraalses valguses hakkab minu arvates inimkonna mõtlemine sellisele moraalitasemele lähenema.

Kuidas on trofeejahi ja sarimõrvad võrreldavad?

Et proovida sellele küsimusele vastata, uurisin sarimõrva õudset teemat. Esiteks sain teada, et sarimõrv on groteskne harjumus, mida uurijad peavad sõltuvust tekitavaks. Sain teada, et sarimõrv on seotud võimu ja kontrolliga – mõlemad on seotud tapjate igatsusega “olla oluline”.

Ilmneb, et kui sarimõrvar sooritab esimese mõrva, kogeb ta selliseid tundeid nagu eemaletõukavus ja kahetsus, kuid tapmine – nagu annus tugevat sõltuvust tekitavat narkootikumi – viib üha rohkemate mõrvadeni, kuni mõrvar peatatakse. Teadlased on avastanud, et sarimõrvarid kogevad pärast tapmist mahajahtumisperioodi, kuid nagu uimasti himustamise korral, kasvab sundus – vajadus tappa – seni, kuni tapja suundub järgmist ohvrit otsima.

Trofeejahid on enamasti korduvad tapjad. Seda hoogustavad veelgi elitaarsed trofeejahi võistlused. On välja arvutatud, et selleks, et jahimees võidaks need võistlused kõigis kategooriates kõige kõrgemal tasemel, peaks ta tapma vähemalt 322 looma.

Uurijad näevad pornograafiat kui tegurit, mis aitab kaasa sarimõrvarite vägivaldsetele fantaasiatele – eriti “bondage-tüüpi” pornograafia, mis kujutab domineerimist ja kontrolli ohvri üle.

Jahiajakirjad sisaldavad lehekülg lehekülje järel a) pilte jahimeestest, relv käes, poseerimas domineerival positsioonil oma elutute ohvrite kohal, b) reklaame, mis pakuvad tohutut valikut trofeejahte, ja c) lugusid jahimeeste “põnevatest” kogemustest „lähedalt mööda laskmise” ja ohtudega.

Need leheküljed tekitavad jahimehes kahtlemata indu, õhutades tema enda fantaasiaid ja julgustades teda üha uusi trofeejahte planeerima.

Trofeekütid palkavad sageli kaameramehe, kes kogu nende jahti võsas filmib, kaasa arvatud neid hetki, mil loomi tulistatakse ja kui nad surevad. Need filmid on tehtud hiljem vaatamiseks, eeldatavasti eneserahuldamiseks ja teistele inimestele näitamiseks – jällegi vajadusest tunda end “olulisena”?

Seda võib vaadelda ka kui trofee vormi, mis peegeldab mõnes mõttes pornograafilisi “snuff” videoid, mida teadaolevalt mõned sarimõrvarid on teinud. Teised sarimõrvarid on lindistanud oma ohvrite karjeid, et need oleks hilisemaks eneserahuldamiseks alles.

Sarimõrvarites on tugev tung saavutada mingi tajutud “kangelaslikkus”. See on seotud indiviidi ihaga “enesest lugupidamise” järele. Näiteks üliõpilane Robert Smith, kes 1996. aasta novembris astus Arizona osariigi Mesa linnas asuvasse ilusalongi ja tulistas viit naist ja kaht last kuklasse, ütles oma motivatsiooni kohta tappa: „Tahtsin saada tuntuks, et saada endale nimi”.

Mitmekordne tapja Cari Panzram (kelle ohvrite seas oli kuus aafriklast, keda ta Aafrikas ühes naftafirmas töötades “nalja pärast” selja tagant tulistas) ütles kord oma tegevuse kohta: “Ma parandan inimesi”. Kui temalt küsiti, kuidas, vastas ta: “Neid tappes.” Samuti meeldis Panzramile kirjeldada end kui “meest, kes käib ringi ja teeb head”.

1980. aastate keskel Lõuna-Londonis tegutsenud Stockwelli Kägistaja, kes ütles politseile, et soovib olla kuulus, on veel üks näide sellest, kuidas sarimõrvar ajab kurikuulsuse tuntusega segamini.

Kas trofeeküti tapmised on seotud sarimõrvari mõrvasõltuvusega, mingi tajutud kangelaslikkuse saavutamisega, sisemise madala enesehinnanguga, sooviga olla kuulus – “nimi trofeeraamatus”?

Kindlasti võib öelda, et sarnaselt sarimõrvarile kavandab trofeekütt oma tapmist märkimisväärse hoole ja kaalutlusega. Sarnaselt sarimõrvarile otsustab ka tema aegsasti ohvri “tüübi” üle – st millist liiki ta kavatseb sihtida. Samuti, nagu sarimõrvar, plaanib trofeekütt väga hoolikalt, kus ja kuidas tapmine toimub – mis piirkonnas, millise relvaga.

Sarimõrvar ja trofeekütt jagavad ka sundust koguda oma tapmistest “trofeesid” või “suveniire”. Sarimõrvar hoiab alles teatud kehaosi või muid “trofeesid… umbes samal põhjusel, kui suuruluki kütt kinnitab saagilt võetud pea ja sarved seinale … jälitamise trofeedena,” ütlevad Colin Wilson ja Donald Seaman raamatus “Sarimõrvarid”, mis räägib vägivalla psühholoogiast.

Raamatus “Sarimõrvarid” kirjutasid autorid Alaska ärimehest ja suurulukite entusiastist Robert Hansenist, kes jahtis alasti prostituute läbi lume, nagu oleksid nad metsloomad, ja tulistas nad siis surnuks. Hansen sihtis oma ohvrit relvaga, käskis kõik riided seljast võtta ja seejärel käskis joosta. Enne jälitamist andis ta oma ohvritele “edumaa”. Hansen ütles, et ohvrite tegelik tapmine oli “anti-kulminatsioon” ja et “põnevus oli jälitamises”.

Kui mitu korda olen kuulanud trofeekütte, kes kirjeldavad oma tegevust sarnaste terminitega? “Ei, jahindus ei tähenda ainult tapmist,” ütlevad nad. “See on seotud ka jälitamisega, mis eelneb tapmisele.”

Hansen oli trofeekütt, kes Wilsoni ja Seamani sõnul oli saavutanud „kuulsuse, kui ta tappis ammuga mägilamba”. Ta pidas trofeejahti ka naistele, kuid olles abielus, perekonnamees, ei saanud ta oma inimtrofeesid kabinetti põdrasarvede ja karunahkade kõrvale panna.

Alternatiivina, nagu selgus, võttis Hansen oma ohvritelt trofeedena ehteid ja peitis need oma pööningule, et ta saaks jahimehena nagu ka loomatrofeedega oma fantaasiast inspireeritud tapmisi uuesti läbi elada, millal iganes ta seda soovis.

Wilsoni ja Seamani sõnul lõikas Rappija Jack ühelt oma ohvrilt nina ja rinnad ära ning “nagu oleks tegu olnud trofeedega, eksponeeris ta neid öökapil koos reitest lõigatud liharibadega”.

Ehted, kehaosad, rõivad nagu aluspesu ja nii edasi, on kõik sarimõrvarite tuntud “trofeed”. Üks sarimõrvar nülgis oma ohvri ja tegi tolle nahast omale “suveniiri” või “trofeena” vesti.

Mida võivad jahil mitte käivad naised, tüdruksõbrad, vennad, õed, emad, isad ja lapsed paljastada jahimehe olemuse ja käitumise kohta perekonnas? Kas nad võiksid paljastada, et jahimehel oli väga häiritud lapsepõlv?

On kindlaks tehtud, et peaaegu pooled käitumuslike uuringute käigus analüüsitud sarimõrvaritest olid lapsepõlves seksuaalselt väärkoheldud. Varases elus kogetud probleemid ümbritsevaga avalduvad paljudel juhtudel vägivallana, näiteks julmusena loomade vastu. Võib-olla on neil frustreeritud ihalus “eneseaustuse“ järele, sügav soov saada tunnustust, pahameel ühiskonna suhtes? Kõik need tegurid on mõned teadaolevatest ühenduspunktidest sarimõrvari profiiliga.

Lõpetuseks, sarimõrva on kirjeldatud kui “20. sajandi fenomeni”. Sama võiks öelda ka Lääne trofeejahi kohta Aafrikas.

Allikas: Gareth Patterson “Is Trophy Hunting a Form of Serial Killing?”